W3C:s spanska lokalkontor arrangerar en 'standard-turné 2004' över 10 spanska städer

Multimediautrustad buss; seminarium om multimodal webb; det första spanska W3C-priset för webbstandardisering

Kontaktpunkt Spanien --
José Manuel Alonso,< jalonso@w3.org>, +34.984.39.06.16
Kontaktpunkt Amerika och Australien --
Janet Daly, <janet@w3.org>, +1.617.253.5884 eller +1.206.228.1097
Kontaktpunkt Europa, Afrika och Mellanöstern --
Yasuyuki Hirakawa, <chibao@w3.org>, +81.466.49.11.70

(Finns även på baskiska, katalanska, engelska, franska, galiciska, japanska, and spanska)

http://www.w3.org -- 27:e oktober 2004 -- W3C:s spanska lokalkontor arrangerar sin första W3C-turné om standarder, med framträdanden på tio spanska universitet under 3:e till 26:e november 2004, för att presentera W3C:s arbete och sprida kunskap om W3C-teknologier. Den miljövänliga turnébussen är anpassad för personer med funktionshinder, har multimediautrustning där besökare kan prova demonstratorer av W3C-teknologier, bildspelsmöjligheter, samt vidokonferensfunktionalitet och internetaccess via satellit. Under turnén kommer de tio universiteten att arrangera konferenser där forskare, studenter och organisationer intresserade av användning av W3C-standarder och deras implementeringar, får tillfälle att mötas.

Denna 'standard-turné' pågår under tre veckor och besöker nedanstående städer i Spanien. Alla evenemang är öppna och avgiftsfria.

Interior of the W3C bus

"Fastän webben har etablerad användning i Spanien, så är en hel del spännande ny teknologi på gång. Denna buss erbjuder en möjlighet att ta del av teknologi som just kommit eller som är på ingång," säger Tim Berners-Lee, ledare för W3C.

"Vårt spanska kontor har kommit på ett nytt sätt att nå ut," säger Ivan Herman, chef för alla W3C:s lokalkontor. "Både 'standard-turnén' och det spanska W3C-kontorets pris för webbstandardisering är spännande möjligheter för såväl W3C som för den spanska tekniska sektorn att skapa nyttiga kontakter."

"Det är uppiggande att se så mycket ny webbutveckling ske i Spanien," säger José Manuel Alonso, chef för det spanska W3C-kontoret. "W3C uppmuntrar och stöder hur den spanska akademiska världen och spanska affärssektorer tar till sig W3C-teknologier."

'Standard-turnén' arrangeras av det spanska W3C-kontoret, med generöst bidrag från Red.es och Fundación CTIC, och med stöd av Software AG España, TeleCable, Fundación ONCE och Centro de Estudios Garrigues.

Multimediaseminarium i Madrid

Forskare och representanter från industri inbjuds till ett seminarium om den multimodala webben, som äger rum då turnén når Madrid. Talare från spanska W3C-medlemmar och från W3C:s stab presenterar det arbete som görs i W3C:s aktivitet om multimodal interaktion. Detta seminatium stöds av europeiska Kommissionens IST-program via det europeiska projektet Multimodal Web Interaction (MWeb).

Det spanska kontorets första pris för webbstandardisering

Det spanska W3C-kontorets officiella pris för webbstandardisering kommer att offentliggöras under turnén. Priset skall uppmuntra upptag och användning av W3C-standarder i Spanien, och delas ut för den prototyp som bäst demonstrerar, på ett innovativt sätt, användning av W3C-teknologier i ett eller flera av följande områden. den semantiska webben, apparatoberoende, talstyrning, och multimodal interaktion. Vinnaren, en av de tio finalisterna, kommer att utses av medlemmar av W3C:s stab.

Vinnaren erhåller ett forskningsbidrag för att genomföra ett projekt baserat på hans eller hennes prototyp. Projektet genomförs på huvudkontoret för Fundación CTIC i Gijón, Asturias, Spanien. De fem främsta finalisterna får varsin välutrustad laptop, gåva från Red.es and Acer. Beslut om vinnare och vinnande prototyp meddelas vid en prisutdelningsceremoni i Asturias under första kvartalet 2005.

Om W3C:s spanska lokalkontor

Det spanska kontoret, som startade i oktober 2003, är placerat på Fundación CTIC. Fundación CTIC, som finns i "Science and Technology Park" i Gijón, Asturias, är en icke-vinstdrivande organisation som utför tillämpad forskning och sprider information om informationsteknologier. Mer information återfinns på http://www.w3c.es.

Om W3C:s lokalkontor

W3C:s lokalkontor stödjer informationsspridning i olika språk, breddar W3C:s närvaro i olika geografiska regioner och uppmuntrar internationellt deltagande i W3C:s aktiviteter. W3C har för närvarande fjorton lokalkontor, i regionerna Australien, Benelux-länderna, Tyskland och Österrike, Finland, Grekland, Hong Kong, Ungern, Israel, Italien, Korea, Marocko, Spanien, Sverige, samt Storbritannien och Irland.

W3C skapades för att leda webben till sin fulla potential, genom att utveckla gemensamma protokoll som bidrar till webbens utveckling och säkrar dess interoperabilitet. W3C är ett internationellt industri-konsortium som drivs gemensamt av MIT Laboratory for Computer Science (MIT LCS) i USA, European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) med högkvarter i Frankrike, och Keio University i Japan. Bland de tjänster som konsortiet erbjuder finns t.ex. databaser med information om webben, riktat till såväl utvecklare som användare, och olika prototyper och exempeltillämpningar, som demonstrerar användandet av ny teknologi. Idag är närmare 400 organisationer medlemmar i konsortiet. Mer information finns på http://www.w3.org/