W3C drar samman ledande aktörer till en workshop om "Mobile Web Initiative"

Deltagare utforskar dagens och morgondagens tillämpningar och pekar ut riktningar för framtiden

Kontaktpunkt Amerika och Australien --
Janet Daly, <janet@w3.org>, +1.617.253.5884
(finns även på engelska och franska och japanska)

http://www.w3.org/ -- 17 november 2004 -- World Wide Web Consortium (W3C) arrangerar en "Mobile Web Initiative" Workshop den 18-19 november i Barcelona, Spanien, där aktuella utmaningar i och ansatser för den mobila webben skall belysas.

Outnyttjade möjligheter för mobila apparater på webben.

Det finns ett oerhört stort värde i att kunna komma åt all den information som finns på webben från mobila apparater, såsom att läsa tidtabeller, söka efter produktinformation, läsa e-post, överföra pengar och komma åt företagsspecifika intranet när man är på resande fot. Att få mobil tillgång till webben anses vara en nyckelkomponent i att få fart på området mobila tjänster. Men trots att många av dagens mobiltelefoner är utrustade med webbläsare, så har inte omfattningen av mobilt surfande levt upp till förväntningarna. Användare upptäcker ofta att de webbplatser de vill besöka inte kan åtkommas från mobiltelefoner eller är lika lätta att navigera i från en mobiltelefon som från en vanlig PC. Innehållsleverantörer har sett hur svårt det är att bygga webbplatser som fungerar lika bra på alla typer och konfigurationer av mobiltelefoner med webbaccess.

W3C arrangerar en workshop för att identifiera problem och lösningar

För att tackla dessa och andra problem så undersöker nu W3C möjligheten att dra igång en ny satsning, som går under namnet "W3C Mobile Web Initiative". Målet för denna satsning är att göra webbaccess från en mobiltelefon lika enkel, lätthanterlig och smidig som webbaccess från en PC. De första stegen mot detta mål är att ta fram dokumenterade "best practices", tillhandahålla stödjande infrastrukturer för utvecklare av mobilt innehåll, organisera utbildningsprogram för leverantörer av webbinnehåll, och skapa validerings- och certifieringstjänster för mobil webbaccess. Dessa aktiviteter kompletterar pågående W3C-satsningar inriktade på att utveckla webbstandarder som stöder en utvidgad webb, vilket innefattar stöd för mobila apparater (t.ex. multimodal interaktion, mobila profiler, apparatoberoende).

Workshopen får stöd av ledande företag inom mobilteknologi och webbteknologi

Workshopen, som stöds av W3C-medlemmarna Hewlett-Packard, Orange, Vodafone och Volantis, och som förlagts i anslutning till ett möte arrangerat av OMA (Open Mobile Alliance), strävar efter att få ideer, förslag och synpunkter från industriella och andra organisationer. Specifikt kommer workshopen att belysa dagens problem med mobil webbaccess och hur dessa skulle kunna hanteras.

Fler än 40 'position papers' har skickats in från teknikledande organisationer i hela världen, bl.a. 3UK; ACCESS; Adamind; Adobe Systems; Argogroup; BT; Canon; CSP - ICT Innovation; Day Software; ETRI (Electronics and Telecommunications Research Institute); Expway; France Telecom; FUNDACION ONCE; Hewlett-Packard; IONA Technologies; MobileAware; mTLD ("Mobile Top-Level Domain") consortium; Nokia; Nordea; NTT DoCoMo; Obigo; Openwave Systems; Opera; Oracle; Orange; PalmSource; Research In Motion; Sony Ericsson; Streamezzo; Sun Microsystems; T-Mobile; Totalbrand; University of Southampton; Vodafone Group Services Ltd; Volantis; Yahoo! och ZoomOn.

En W3C-workshop är ett evenemang som för samman W3C-medlemmar och andra intressenter för att diskutera möjliga framtida inriktningar av W3C:s arbete. 'Position papers', presentationer och mötesanteckningar från denna workshop kommer att publiceras på W3C:s webbplats efter workshopen.

W3C skapades för att leda webben till sin fulla potential, genom att utveckla gemensamma protokoll som bidrar till webbens utveckling och säkrar dess interoperabilitet. W3C är ett internationellt industri-konsortium som drivs gemensamt av MIT Laboratory for Computer Science (MIT LCS) i USA, European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) med högkvarter i Frankrike, och Keio University i Japan. Bland de tjänster som konsortiet erbjuder finns t.ex. databaser med information om webben, riktat till såväl utvecklare som användare, och olika prototyper och exempeltillämpningar, som demonstrerar användandet av ny teknologi. Idag är närmare 400 organisationer medlemmar i konsortiet. Mer information finns på http://www.w3.org/