Pressinformation

Sponsorer för "W3C Mobile Web Initiative" ger sina visioner i London den 15 november 2005

(finns även på engelska, franska och japanska; samt på andra språk)

http://www.w3.org/ -- 25 october 2005 -- World Wide Web Consortium (W3C) och sponsorer för "Mobile Web Initiative" (MWI) organiserar en förmiddag med presentationer kring temat utmaningar och möjligheter för den mobila webben, tisdagen den 15 november 2005. Detta halvdagsarrangemang äger rum på British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) i London.

"Målet för Mobile Web Initiative är att göra webben tillgänglig på mobila apparater," säger Tim Berners-Lee, chef för W3C och webbens uppfinnare. "W3C och ledande industrier inom den mobila sektorn arbetar tillsammans för att förbättra produktion av webbinnehåll och underlätta tillgång till innehåll för mobila användare och för webben i stort."

"Mobile Web Initiative" syftar till att erbjuda en rikare och smidigare webbupplevelse

Användare förväntar sig nu att kunna komma åt webbinnehåll från mobila apparater likaväl som från vanliga datorer. Det finns dock interoperabilitetsproblem och användbarhetsproblem, och access till webben från mobila apparater är inte så bra som den borde vara. W3C har, med stöd från ledande företag inom den mobila sektorn, nyligen startat Mobile Web Initiative, som syftar till att använda existerande standarder på välbeskrivna sätt — Mobile Web Best Practices (se nyhetsnotis) — för att göra det lättare att använda mobila apparater för webben.

Mobile Web Initiative begår sitt första offentliga evenemang i Europa

Detta offentliga MWI-evenemang fokuserar på dagens utmaningar för den mobila webben och de möjligheter som står till buds. Programmet börjar med ett videoframträdande av Tim Berners-Lee, följt av presentationer av visioner och ambitioner för den mobila webben av Philipp Hoschka, biträdande chef för W3C Europa och ledare för W3C:s "Mobile Web Initiative".

Sponsorer för "Mobile Web Initiative" talar inom två paneler: "Utmaningar och möjligheter för den mobila webben" (ordförande: Rotan Hanharan från MobileAware) och "Att göra visionen till en verklighet" (ordförande: Daniel Appelquist från Vodaphone Group).

De presentationer som ges under detta halvdagsarrangemang kommer att göras öppet tillgängliga. W3C organiserar detta evenemang för att bidraga till MWI:s mål att informera operatörer, innehållsproducenter och apparattillverkare om vilka möjligheter som står till buds och vart utvecklingen går

Brett internationellt stöd för "Mobile Web Initiative"

De nuvarande nitton sponsorerna för MWI är nyckelaktörer i den mobila sektorns produktionskedja, och innefattar bl.a. leverantörer av författarverktyg, innehållsleverantörer, adapterleverantörer, apparattillverkare, webbläsarleverantörer och mobil-operatörer. De nitton företagen är:

Afilias, Argogroup, Bango.net, Drutt Corporation, Ericsson, France Telecom, HP, Jataayu Software, mTLD, MobileAware, Nokia, NTT DoCoMo, Opera Software, TIM Italia, RuleSpace, Segala M Test, Sevenval, Vodafone, och Volantis.

Praktiska detaljer och kontaktinformation

Datum: 15 november 2005
Tid: från 8:30 till 12:30
Plats: British Academy of Film and Television Arts (BAFTA), 195 Piccadilly, London - W1J 9LN, UK
Media bör kontakta Salli Roskilly på w3c@saffroncoms.com (Tel: +44 (0)1763 208708 -- mob: +44 07977 573003) eller fylla i formulär för online registrering.
Kontaktpunkt Amerika och Australien --
Janet Daly, < janet@w3.org>, +1.617.253.5884 eller +1.617.253.2613
Marie-Claire Forgue, < mcf@w3.org>, +33 4 92 38 75 94 eller +33 6 76 86 33 41
Yasuyuki Hirakawa < chibao@w3.org>, +81.466.49.1170