W3C

World Wide Web Consortium anordnar workshop om "webb överallt"

Deltagare utforskar UbiWebb -- kombinationen av webben och ubicomp

Kontaktpunkt Amerika, Australien --
Janet Daly, <janet@w3.org>, +1.617.253.5884 eller +1.617.253.2613
Kontaktpunkt Europa, Afrika och Mellanöstern --
Marie-Claire Forgue, <mcf@w3.org>, +33.492.38.75.94
Kontaktpunkt Asien --
Yasuyuki Hirakawa <chibao@w3.org>, +81.466.49.1170

(finns även på engelska, franska och japanska)

http://www.w3.org/ -- 24 januari 2006 - W3C kallar samman representanter från industri och forskning till en workshop den 9-10 mars 2006 i Tokyo, Japan. Denna workshop skall klarlägga visionen om webben som en distribuerad tillämpningsplattform med användning inom kontor, inom hemmen och inom den mobila sektorn, fordonsindustri och annan industri. Deltagare kommer att diskutera möjligheter att vidga användningsområdena för sådana tillämpningar, samtidigt som man kan minska kostnader för att utveckla och driftsätta dem; analysera hur W3C:s nuvarande arbete passar in i visionen om UbiWebb (kombinationen av webben med ubiquitous computing -- se nedan), samt att hjälpa W3C att identifiera värdefulla områden för standardisering.

Vad är "UbiWebb"?

Det engelska ordet "ubiquitous" används för det som man ofta stöter på och som verkar finnas överallt -- allerstädes närvarande. Begreppet "ubiquitous computing", (ibland försvenskat till "datakraft överallt") som lanserades för femton år sedan av Mark Weiser, målade upp en bild av världen där vi alla ständigt omges av olika typer av datorer -- sammankopplade med nätverk -- och som stöder oss i i allehanda typer av situationer. Trots att webben slagit igenom på bred front, så har vi fortfarande bara utnyttjat en bråkdel av det som teknologier kan erbjuda idag.

Målet med UbiWebb är att vidga funktionaliteten hos webbläsare, så att de erbjuda nya typer av webbtillämpningar -- speciellt tillämpningar som samverkar med andra enheter och som dynamiskt anpassar sig till användare, apparaternas funktionalitet och omgivningens egenskaper. Tillämpningar kan då utnyttja tjänster i nätet för att utvidga funktionaliteten hos apparater. Människor kommer att kunna fokusera på vad de egentligen vill få åtgärdat och slippa bry sig om att styra datorkraften. Mobila tillämpningar kommer att göra det möjligt för användare att fortsätta arbeta eller spela, medan de på ett smidigt sätt går från en apparat till en annan.

Vilka teknologier behövs i UbiWebb?

Webben ger ett enormt stöd till tillämpningsutvecklare, eftersom det är så lätt att skapa tillämpningar genom att använda någon kombination av uppmärkning, grafik, formatmallar och skript. Med UbiWebb blir det lätt att bygga distribuerade tillämpningar, genom att erbjuda en tydlig och informativ modell för hur utvecklare kan utnyttja apparater och kommunikationstjänster. Resursbeskrivning och resursupptäckt blir nyckelkomponenter i arbetet att bygga UbiWebb-tillämpningar. Genom att använda URI:er (webb-adresser) som namn på apparater, tjänster och sessioner, så kan man utnyttja rik metadata (såsom den semantiska webben) för att hitta resurser, och det leder till att man kan få tillämpningar att arbeta över olika nätverk och dra nytta av att webben är distribuerad.

UbiWebb-tillämpningar kommer att identifiera resurser och administrera dem inom ramen för temporära eller persistenta sessioner. Ett mer flexibelt ramverk för sessionshantering behövs -- dagens användning av "cookies" och av inkodad sessionsdata i URL:er räcker inte. Resurser kan vara ute på nätet (såsom en nätverksskrivare eller en projektor) eller lokala (som energi i datorns batteri, nätverkssignaler och ljudvolymer). Resurser är inte bara hårdvara utan kan även vara tjänster, såsom taligenkänning, språköversättning och geografisk positionsbestämning.

W3C förbereder inför UbiWebb-workshopen

Den av W3C organiserade workshopen äger rum 9-10 mars 2006 i Tokyo, och som ordförande sitter Larry Rudolph (MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) och Hideyuki Tokuda (Faculty of Environmental Information, Keio University), som båda har omfattande erfarenhet av "ubiquitous computing".

Workshopen avses leverera dokumentation av följande slag:

Deltagare skall skicka in ett "position paper" senast den 10 februari 2006. Information om workshopen finns i inbjudan till deltagande. Resultaten som framkommer från workshopen skall publiceras på webben. Möjliga framtida effekter kan bli att en arbetsgrupp organiseras av W3C, för att arbeta på områden som workshop-deltagare identifierar som ett värdefulla standardiseringsområden.

Om World Wide Web Consortium [W3C]

W3C är ett internationellt konsortium där konsortiets medlemmar, en heltidsanställd stab och andra intresserade arbetar tillsammans för att utveckla webbstandarder. W3C:s huvudsakliga verksamhet är att ta fram webbstandarder samt riktlinjer, råd och anvisningar som säkerställer webbens långsiktiga tillväxt. Fler än 400 organisationer är medlemmar i konsortiet. W3C drivs gemensamt av MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (MIT CSAIL) i USA, European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) med högkvarter i Frankrike, och Keio University i Japan, samt har ytterligare regionala kontor världen runt. Mer information finns på http://www.w3.org/