"Web Services Addressing 1.0" är nu en webbstandard

W3C standardiserar en beprövad metod för adressering av meddelanden i webbtjänster

Marie-Claire Forgue, <mcf@w3.org>, +33.492.38.75.94 eller +33.676.86.33.41

(finns även på engelska franska och japanska; dessutom översättningar till andra språk)

http://www.w3.org/ -- 9 maj 2006 -- World Wide Web Consortium (W3C) meddelar idag att "Web Services Addressing 1.0" -- i form av specifikationen av WS Addressing och dess bindning till SOAP -- nu publiceras som en W3C Recommendation. Industrin har nu tillgång till en tillförlitlig och interoperabel standard för att adressera meddelanden i webbtjänster.

"Web Services Addressing 1.0 ger nu utvecklare en mekanism för att på ett entydigt sätt adressera meddelanden i tillämpningar som använder Web Services", förklarar explained Philippe Le Hégaret, som leder arbetet i W3C:s arkitekturområde. "Den utvidgar funktionaliteten i webbtjänster genom att stödja asynkront meddelandeutbyte och underbygga samverkan mellan fler än två tjänster."

Web Services Addressing 1.0 definierar ett nytt standardiserat sätt att adressera objekt i Web Services

Web Services Addressing 1.0 erbjuder en transportneutralt mekanism för att adressera objekt i webbtjänster som byggts på URI:er. Denna nya metod kallas "endpoint reference" (EPR). EPR:er konstrueras för att lösa problem som uppstår i specifika scenarier, såsom:

Sådana EPR:er är nyckelkomponenter i uppsättningen av specifikationer för Web Services som tagits fram inom olika standardiseringsgrupper och industriella organisationer. W3C:s arbete säkerställer att dessa olika grupper har en gemensam utgångspunkt för hur de hanterar adressering av meddelanden i webbtjänster.

Med WS Addressing inom SOAP blir det lättare att bygga kraftfulla och säkra webbtillämpningar

I samband med publiceringen av specifikationen av WS Addressing har W3C:s arbetsgrupp för webbadressering även publicerat en kompletterande Recommendation, Web Services Addressing 1.0 - SOAP Binding. Denna bindning av WS Addressing till SOAP visar hur utvecklare kan använda WS Addressing tillsammans med dagens SOAP 1.2 eller med den tidigare SOAP 1.1. Den ger även information om hur man använder Web Services Addressing inom säkerhetskritiska tillämpningar.

Web Services Addressing 1.0 underlättar asynkrona interaktioner

Med Web Services Addressing kan man specificera destinationsadress, svarsmeddelanden och felsituationer i SOAP-hantering. Detta drar nytta av flexibiliteten i SOAP som gör att den fungerar ovanpå olika protokoll och kan utnyttjas i olika interaktionsmönster -- och det är av speciell nytta i scenarier med långlivande transaktioner.

"Web Services Addressing" har starkt industristöd

Bland deltagarna i W3C:s arbetsgrupp för webbadressering ("Web Services Addressing Working Group") återfinns BEA Systems, BT, CA, Ericsson, Fujitsu Limited, Hitachi Ltd, HP, IBM, IONA Technologies Inc., JBoss Inc., Microsoft Corporation, Nortel Networks, Oracle Corporation, Ricoh Company Ltd., SAP AG, Sonic Software, Sonoa Systems Inc., Sun Microsystems Inc., Systinet Inc., TIBCO Software Inc., webMethods Inc, och WSO2. Många av deltagarna har implementerat eller kommer att implementera Web Services Addressing 1.0 i sina produkter -- se uttalanden från deltagare.