W3C arrangerar Workshop om databas för apparatbeskrivningar

Arbetsgrupp önskar synpunkter från applikationsutvecklare, databasexperter och andra, för att styra framtida arbete

Janet Daly, <janet@w3.org>, +1.617.253.5884 eller +1.617.253.2613
Kontaktpunkt Europa, Afrika och Mellanöstern-
Yasuyuki Hirakawa <chibao@w3.org>, +81.466.49.1170

(finns även på engelska, franska och japanska; dessutom översättningar till andra språk)

http://www.w3.org/ -- 18 maj 2006 -- W3C har publicerat en inbjudan till deltagande i en workshop för att diskutera design, implementation och avsedd användning av en databas med beskrivningar av apparater ("Device Description Repository", DDR), som är en del av W3C:s satsning på den mobila webben ("Mobile Web Initiative"). Detta arrangemang, som leds av W3C:s arbetsgrupp om apparatbeskrivningar ("Device Description Working Group", DDWG), äger rum i Madrid, Spanien, den 12 - 13 juli 2006, hos Telefónica Investigación y Desarrollo.

"Det som användaren upplever på sin webb-kapabla mobila apparat kan kvalitativt förbättras om innehållet kan anpassas till leveranskontext, speciellt med hänsyn tagen till de disparata egenskaper olika sådana apparater har", förklarar Rotan Hanrahan, ordförande för DDWG och MobileAwares representant i arbetet. "Om vi kan få information om egenskaper enkelt åtkomligt och fritt användbart för anpassningsfunktioner, så är det ett stort steg i webbens utveckling".

Apparatbeskrivning är kritisk för den mobila webben

Med den alltmer ökande variationsrikedom vi ser bland apparater med webbförmåga så blir det viktigare att kunna anpassa innehåll som levereras till sådana apparater. Detta gäller speciellt för mobila apparater, och det är en stor utmaning att kunna presentera fullödigt på dessa.

För att kunna anpassa innehåll till specifika apparater måste man ha tillgång till relevant information om apparaten och tydligt förstå vilka krav och behov tillämpningen har. T.ex. val av antal kolumner i en tabell beror på hur bred skärmen är. Om man inte vet detta, så kan man inte anpassa innan man levererar innehållet.

DDWG ska identifiera insatser kring krav och design av databas

DDWG har tagit fram en uppsättning krav på en databas med apparatbeskrivningar, men efterfrågar synpunkter kring frågeställningag om utveckling av tillämpningar, krav på webbtjänster, användning av data och cachning.

I denna workshop, som avslutar den första fasen i DDWG:s arbete, diskuteras identifierade krav och olika strategier för design och implementation.

Öppet för anmälan om deltagande, senast 31 maj 2006

De som har intresse för det område DDWG arbetar i, och som vill deltaga i workshopen kan nu sända in en intresseanmälan till organisationskommitteen. Sänd ett epostmeddelande till team-ddrws-submit@w3.org . Deltagare bör ta del av den publicerade Inbjudan till Workshop, som beskriver workshopen i mer detalj.

W3C är ett internationellt konsortium där konsortiets medlemmar, en heltidsanställd stab och andra intresserade arbetar tillsammans för att utveckla webbstandarder. W3C:s huvudsakliga verksamhet är att ta fram webbstandarder samt riktlinjer, råd och anvisningar som säkerställer webbens långsiktiga tillväxt. Fler än 400 organisationer är medlemmar i konsortiet. W3C drivs gemensamt av MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (MIT CSAIL) i USA, European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) med högkvarter i Frankrike, och Keio University i Japan, samt har ytterligare regionala kontor världen runt. Mer information finns på http://www.w3.org/