World Wide Web Consortium publicerar SVG Tiny 1.2 som W3C Candidate Recommendation

2D vektorgrafik kan implementeras på alla typer av apparater

Janet Daly, <janet@w3.org>, +1.617.253.5884 eller +1.617.253.2613
Kontaktpunkt Europa, Afrika och Mellanöstern --
Marie-Claire Forgue, <mcf@w3.org>, +33.492.38.75.94 eller +33 6 76 86 33 41
Yasuyuki Hirakawa <chibao@w3.org>, +81.466.49.1170

(finns även på engelska, franska och japanska; dessutom översättningar till andra språk)

http://www.w3.org/ -- 10 augusti 2006 -- I sitt arbete att göra webben åtkomlig från mobila apparater, och för att stödja det växande utbudet av olika små apparater, har W3C nu publicerat ett förslag om Scalable Vector Graphics (SVG), en grafikstandard som passar för såväl mobila apparater som vanliga datorer. Med SVG, som är ett XML-baserat format, kan man skapa interaktiv tvådimensionell vektorgrafik och animeringar. SVG 1.2 ("SVG Tiny"), den senaste version av SVG-standarden, är tillräckligt liten för att fungera på mobila apparater och kraftfull nog för vanliga datorer.

"Användare efterfrågar rik och interaktiv grafisk presentation av information på mobiltelefoner och andra små apparater. Därför är det viktigt att applikationsutvecklare kan använda ett grafikformat som fungerar på webben, med realtidsuppdatering över nätet, och händelsestyrd interaktivitet", förklarar Chris Lilley, ledare av W3C:s områden Interaction Domain och Graphics Activity. "SVG Tiny 1.2 introducerar viktiga funktionaliteter och förbättringar, grundat på erfarenheter från användningen av SVG Tiny 1.1."

Publiceringen av SVG Tiny 1.2 som en Candidate Recommendation är ett tecken på att det finns konsensus om det tekniska innehållet i dokumentet. Implementering av SVG Tiny pågår redan -- W3C tar nu tacksamt emot praktiska implementeringserfarenheter som en del av W3C:c standardiseringsprocess.

SVG redan praktiskt använd, nu anpassad för mobila apparater

SVG har redan fördelen av att ha brett stöd i mobiltelefoner, kommersiella mobila tjänster, och i webbläsare som Opera och Firefox, vilka nu levereras med inbyggt stöd för SVG. I och med att industrin efterfrågade och utvecklare krävde SVG, publicerade arbetsgruppen för SVG år 2003 "SVG Tiny", speciellt avsedd för mobila apparater. SVG Tiny 1.1 erbjuder en öppen standard för grafiskt innehåll som fungerar lika bra på mobila apparater som på vanliga datorer.

SVG Tiny 1.2 stöder video, audio, gradienter, genomskinlighet och funktionalitet för exekvering av skript på mobila apparater. SVG Tiny 1.2, som är kärnan i SVG 1.2, kan implementeras på en bred uppsättning apparater -- bordsdatorer, bärbara datorer, mobiltelefoner, mikrodatorer, mediaspelare, etc. SVG Tiny 1.2 förbättrar upplevelsen i den mobila webben, ett viktigt mål för W3C och dess satsning på mobilitet: Mobile Web Initiative (MWI).

Industri och standardiseringsorganisationer redo att anta den nya standarden

Sedan SVG Tiny först publicerades har funktionaliteten i mobila apparater markant utvecklats. Ledande industrier och standardiseringsorganisationer har sett fram emot att W3C utvidgar profilen SVG Tiny, och de har uttalat stöd för SVG-formatet, bl.a. genom att inkludera SVG Tiny 1.2 i sina egna kravspecifikationer. Information om dessa -- liksom annat stöd för SVG -- kan återfinnas på sidan med stöduttalanden om SVG.

SVG Tiny 1.2 förväntas bli del i profiler som utvecklas inom 3rd Generation Partnership Project (3GPP) Release 6, och Open Mobile Terminal Platform har postulerat SVG som ett nyckelkrav på webbläsare.

W3C:s arbetsgrupp för sammansatta dokument (Compound Douments Format Working Group) använder SVG Tiny 1.2 tillsammans med XHTML Basic som bas för Web Integration Compound Document (WICD), vilken nu utvärderas som en nyckelkomponent i OMA:s Rich Media UI och 3GPP Dynamic Interactive Multimedia Scenes (DIMS).

SVG Tiny 1.2 har tagits fram i samarbete med ledande industrier och inbjudna experter på grafik, mobilitet och webben. Bland deltagarna i arbetet återfinns bl.a. Abbra, Adobe Systems Inc., Canon, Inc., Ericsson, Expway, Groupe des Ecoles de Télécommunications, Ikivo AB, ILOG, S.A., ITEDO Software GmbH, KDDI Corporation, Mercurial Communications Inc., Nokia, BitFlash Division of Open Text, Opera Software, Research In Motion, Ltd. (RIM), Sharp Corporation, Streamezzo, Sun Microsystems, Inc., ETH Zurich, Telecom Italia SpA, och Vectoreal.

W3C är ett internationellt konsortium där konsortiets medlemmar, en heltidsanställd stab och andra intresserade arbetar tillsammans för att utveckla webbstandarder. W3C:s huvudsakliga verksamhet är att ta fram webbstandarder samt riktlinjer, råd och anvisningar som säkerställer webbens långsiktiga tillväxt. Fler än 400 organisationer är medlemmar i konsortiet. W3C drivs gemensamt av MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (MIT CSAIL) i USA, European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) med högkvarter i Frankrike, och Keio University i Japan, samt har ytterligare regionala kontor världen runt. Mer information finns på http://www.w3.org/