W3C publicerar nya utgåvor av XML-standarder

Förbättringar och förtydliganden av grunden för XML-baserade teknologier

Janet Daly, <janet@w3.org>, +1.617.253.5884 eller +1.617.253.2613
Kontaktpunkt Europa, Afrika och Mellanöstern-
Yasuyuki Hirakawa <chibao@w3.org>, +81.466.49.1170

(finns även på engelska, franska och japanska; dessutom översättningar till andra språk)

http://www.w3.org/ -- 16 augusti 2006 -- W3C framför sitt tack till XML Core Working Group för deras arbete med att förvalta specifikationerna XML 1.0 / 1.1 och Namespaces in XML 1.0/1.1 / 1.1 . Idag publicerar W3C nya utgåvor av dessa standarder, med rättelser av alla kända felaktigheter och förtydliganden av formuleringar som kunde missförstås. Dessa fundamentala XML-specifikationer skapar en stabil grund för W3C-specificerade teknologier där man kan ställa frågor mot XML, transformera, presentera, kryptera och optimera XML.

XML överallt

XML användes för utbyte av information i många områden och scenarier. VoiceXML, MathML, SVG, RSS, Web3D, RDF/XML, XMP, XUL, SOAP, Ajax, och Jabber/XMPP är några exempel på XML-baserade teknologier. Populära verktygsuppsättningar som Microsoft Office och OpenOffice använder XML. Ett ökande antal standarder -- bl.a. ISO-standarder -- refererar till XML.

Varför har XML blivit en sådan framgång? För det första är det ett strukturerat textformat som lätt kan bearbetas av datorer, men som även kan förstås av människor, vilka kan "titta på källkoden" och få idéer från den eller analysera den med många tillgängliga verktyg. XML gör det därmed enklare att skapa och underhålla programvara. Användningen av XML -- en plattformsoberoende öppen standard som kan analyseras effektivt -- fick snabbt stöd av programvarubibliotek för populära programmeringsspråk (bl.a. Java, C#, Python, Perl och C) och togs i bruk i tillämpningar baserade på öppen källkod (Free and Open Source). W3C är tacksamt för de diskussionsfora där XML debatterats, såsom xml-dev, och detta har bidragit till att förbättra standarderna och öka deras spridning. Att XML fått en världsomspännande spridning beror även på att det stöder internationalisering; XML 1.1 utvidgar och förenklar det stöd som XML 1.0 ger till användare världen över. Familjen av XML-teknologier (bl.a. XSLT, XML Schema, SAX, Document Object Model (DOM), och XML Signature/ Encryption) bildar en fullständig och praktisk verktygslåda för informationsbehandling, vilket bidar till ökad användning av XML.

W3C:s fortsatta satsning på XML

W3C satsar på XML:s framtid. Runt årsslutet 2006 kommer W3C Recommendations för XML Query 1.0 och XSLT 2.0. W3C reviderar XML Schema, som har omfattande användning i SOAP-baserade webbtjänster, samt planerar vissa utvidgningar jämfört med 1.0-versionen. Arbetsgruppen för XML-bearbetning (XML Processing Model Working Group) kommer snart att publicera ett första utkast av ett XML-språk för specifikation av bearbetningssteg , såsom transformation, validering, inkludering och kryptering, baserat på existerande produkter för XML-orienterade flöden, och på ansatser inom öppen källkod.

Generella kompressionstekniker kan användas på XML-dokument, men det finns även ett antal XML-specifika tekniker som kan förbättra effektiviteten i lagring, transmission och bearbetning av XML-dokument. W3C har startat en arbetsgrupp om effektivt XML-utbyte (Efficient XML Interchange) för att stödja XML:s ökade användning i domäner med höga prestandakrav och behov av funktionalitet som strömmande data.

W3C är ett internationellt konsortium där konsortiets medlemmar, en heltidsanställd stab och andra intresserade arbetar tillsammans för att utveckla webbstandarder. W3C:s huvudsakliga verksamhet är att ta fram webbstandarder samt riktlinjer, råd och anvisningar som säkerställer webbens långsiktiga tillväxt. Fler än 400 organisationer är medlemmar i konsortiet. W3C drivs gemensamt av MIT Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory (MIT CSAIL) i USA, European Research Consortium for Informatics and Mathematics (ERCIM) med högkvarter i Frankrike, och Keio University i Japan, samt har ytterligare regionala kontor världen runt. Mer information finns på http://www.w3.org/