W3C arrangerar workshop om formattering med XSL

Deltagare diskuterar nya möjligheter att formattera webbdokument med XSL-FO

Kontaktpunkt Amerika --

(finns även på engelska franska och japanska; dessutom översättningar till andra språk)

http://www.w3.org/ -- 13 september 2006 -- W3C (World Wide Web Consortium) arrangerar en workshop för att fånga upp idéer, behov och tekniker för kommande versioner av XSL-FO, formatteringskomponenten i "Extensible Stylesheet Language" (XSL). Workshopen äger rum den 18 oktober 2006 på Print Media Academy (Heidelberger Druckmaschinen AG) i Heidelberg, Tyskland.

XSL-specifikationen består av två delar: ett språk för att transformera XML-dokument (XSLT), och en XML-vokabulär för att specificera formatteringsprinciper (XSL-FO). Denna workshop handlar om den senare delen, formatteringsspråket.

W3C:s arbetsgrupp för XSL har påbörjat arbete med version 2.0 av XSL-FO, och strävar efter att få ta del av den kunskap, insikt och erfarenhet som experter i området besitter, men även ta del av användningsfall och få kontakt med representanter för användare. Arbetsgruppen för XSL förväntar sig att förbättringar av XSL-FO 2.0 kommer att fokuseras på layout-driven formattering, dvs ett tillägg till de innehållsdrivna layout-funktioner som redan finns.

Arbetsgruppen för XSL kommer att arbeta tillsammans med arbetsgruppen for SVG ("Scalable Vector Graphics") för att förstärka layoutfunktionaliteten i XSL-FO.

Workshopen sker i direkt anknytning till W3C Print Symposium 2006, som äger rum 17 oktober 2006, ett evenemang som arrangeras av W3C:s kontor för Tyskland och Österrike.