W3C publicerar dokument om tillgänglighet i rika Internet-tillämpningar (WAI-ARIA)

W3C:s WAI-ARIA hjälper dynamiska webbplatser att vara tillgängliga

Kontaktpunkt Amerika --
Kontaktpunkt Europa --
Yasuyuki Hirakawa, <chibao@w3.org>, +81.466.49.1170

(finns även på engelska franska och japanska; dessutom översättningar till andra språk)

Pressrelease | W3C arkiv med pressreleaser (på engelska) | dito (på svenska)

http://www.w3.org/ -- 26 september 2006 ; -- W3C:s initiativ kring tillgänglighet ("Web Accessibility Initiative", WAI) har nu startat utgivning av en uppsättning dokument som kommer att göra det lättare för webbdesigners att konstruera dynamiskt innehåll som är tillgängligt för människor med funktionshinder. I den första uppsättningen dokument i serien "Accessible Rich Internet Application" ingår WAI-ARIA Roadmap, WAI-ARIA Roles, och WAI-ARIA States and Properties (vilka nu publiceras som förslag -- "Working Drafts")

"I och med att användare kräver mer av webben -- mer information, mer dynamiska tillämpningar och rikare upplevelser -- så ökar den mängd teknologier som inte stöder alla användare. Den nu lanserade dokumentserien är viktig, eftersom den kommer att hjälpa utvecklare att få tillgång till de verktyg som behövs för att stödja personer med funktionshinder i deras interaktion med webben", förklarar Rich Schwerdtfeger, senioringenjör på IBM och författare av WAI-ARIA Roadmap. "ARIA utgör det första steget i arbetet med att erbjuda rikt och dynamiskt webbinnehåll till alla webbanvändare, genom att erbjuda teknologiförbättringar och exempel på bättre, mer tillgängliga implementationer".

Dynamiskt webbinnehåll utestänger många användare

Hjälpmedel för funktionshindrade, såsom skärmläsare, stöd för talinmatning och möjlighet att få tangentbord på skärmen, sådana verktyg gör det möjligt för användare med funktionshinder att komma åt webben. För att åstadkomma detta behöver sådana typer av verktyg information om semantiken i olika delar av ett dokument, så att motsvarande innehåll kan presenteras för användare på ett tillgängligt sätt. Om, till exempel, ett verktyg skall hjälpa användaren att på ett tillförlitligt sätt utnyttja ett webbformulär, så måste verktyget kunna känna igen sådant som vilket tillstånd ett fält i formuläret har (om det är markerat, deaktiverat, fokuserat, sammanslaget, dolt, etc.)

Webbplatser börjar i ökande grad leverera webbtillämpningar som i sitt sätt att bete sig är jämförbara med tillämpningar installerade lokalt på datorn. Dessa så kallade rika Internet-tillämpningar använder i stor utsträckning olika skripts, och utvecklare improviserar ofta hybrider av existerande teknologier, såsom AJAX, DHTML, JavaScript och SVG. Dessa tillämpningar kan sällan tillhandahålla den semantik som behövs för att att fullt ut stödja teknologierna. Användare med funktionshinder riskerar därför att utstängas från denna nya värld av information.

Dokumentserien WAI-ARIA ger ramverk för tillgänglighet hos dynamiskt webbinnehåll

Dokumentet Roadmap for Accessible Rich Internet Applications ("WAI-ARIA Roadmap") beskriver en ansats för hur man kan säkerställa interoperabilitet mellan rika Internet-tillämpningar och hjälpmedel för funktionshindrade. Ansatsen bygger på existerande och och framväxande W3C-teknologier, såsom XHTML Role Attribute Module. Dessutom innehåller "WAI-ARIA Roadmap" en analys av olika teknologier som inte ger fullgott stöd för tillgängliga rika Internet-tillämpningar. Två kompletterande dokument förklarar hur dessa brister kan överbryggas: Roles for Accessible Rich Internet Applications (WAI-ARIA Roles) och States and Properties Module for Accessible Rich Internet Applications (WAI-ARIA States).

"ARIA skapar möjligheter för webbutvecklare", förklarar Lisa Seeman (UB Access, redaktör för WAI-ARIA Roles och WAI-ARIA States). "Genom att tillhandahålla ett system och olika tekniker som gör dynamiskt innehåll mer tillgängligt, så kan vi ge utvecklare det som de behöver för att förbättra webbupplevelserna för ett större spektrum av användare".

Arbetsgruppen uppmuntrar tidig granskning och synpunkter

WAI-ARIA Roadmap har utvecklats inom W3C av arbetsgruppen för protokoll och format ("Protocols and Formats Working Group", PFWG), där ledande industrier, forskning och handikapporganisationer samarbetar, bl.a. Adobe Systems, America Online, Inc., IBM, Opera Software, Oracle Corporation, Royal National Institute for the Blind (RNIB), och SAP AG. Arbetsgruppen leds av Al Gilman.

PFWG:s arbete bidrar till den tekniska grundvalen för W3C:s tillgänglighetsarbete -- Web Accessibility Initiative (WAI) -- med visionen att "en webb för alla" skall bli verklighet. PFWG fokuserar nu på att utarbeta ansatsen i WAI-ARIA, med siktet inställt på att utveckla tidiga implementationer. W3C inbjuder webbutvecklare att granska och kommentera dessa och andra publikationer, genom att göra sig hörda på e-postlistan public-pfwg-comments@w3.org.

Om Web Accessibility Initiative [WAI]

W3C:s satsning på tillgänglighet ("Web Accessibility Initiative", WAI) samverkar med organisationer runt jorden för att förbättra webbtillgänglighet; utvecklar riktlinjer för webbinnehåll, webbläsare och författarverktyg; stöder utveckling av utvärderings- och anpassningsverktyg inriktade på tillgänglighetsaspekter; driver utbildning och informationsspridning; samt samverkar med annan FoU-verksamhet som bidrar till ökad webbtillgänglighet. WAI stöds bl.a. av U.S. Department of Education; European Commission's Information Society Technologies Programme; Fundación ONCE; IBM; Microsoft Corporation; SAP; Verizon Foundation; och Wells Fargo.

Pressrelease | W3C arkiv med pressreleaser (på engelska) | dito (på svenska)