W3C fortsätter arbetet med HTML

Utvecklare och webbläsarleverantörer formar HTML:s framtid

(finns även på engelska franska och japanska; dessutom i översättningar till andra språk)

http://www.w3.org/ -- 7 mars 2007 -- För att vidareutveckla den mest använda webbstandarden, inbjuder nu W3C webbläsarleverantörer, tillämpningsutvecklare och innehållsutvecklare att deltaga i utvecklingen av nästa version av HTML, genom att deltaga i W3C:s nya arbetsgrupp för HTML. Utgående från omfattande synpunkter från utvecklare -- såväl W3C:s medlemmar som andra aktörer -- har W3C gett arbetsgruppen uppdraget att utföra sitt arbete på ett öppet sätt, och att sträva efter ett brett deltagande av alla typer av intressenter.

"HTML var i sin begynnelse enkel, med strukturerad uppmärkning, inga licenskrav, och möjlighet att länka till vad som helst. Framför allt var det denna enkelhet som ledde till att HTML fick sådant genomslag och har fortsatt att vara så populärt", förklarar Tim Berners-Lee, ledare för W3C och uppfinnare av HTML. "Det är dags att ta tag i denna standard och se vad vi kan göra för att möta dagens behov, och göra detta på ett öppet och effektivt sätt, med uttryckligt stöd av webbläsarleverantörer".

HTML:s utveckling

Efter att HTML 4 publicerats, och med avstamp i en workshop 1998, så satte W3C igång arbetete med att förvandla HTML till ett XML-baserat format -- drivet av fördelarna med XML-formatet. Den första fullständiga specifikationen av XHTML ("XHTML Recommendation") publicerades tidigt år 2000. Men som en följd av den enorma mängd webbinnehåll som redan fanns kodat i HTML, så tog det tid för traditionella webbläsarleverantörer att börja stödja XHTML. Detta medförde i sin tur att innehållsutvecklare drog sig för att använda XHTML för vanligt webbinnehåll. Starka krafter inom webbutvecklarvärlden yrkade att W3C skulle driva HTML vidare, genom att lägga till nya funktionaliteter (utgående från standarden HTML 4) på ett sätt som dels var i linje med hur HTML användes i praktiken, och dels var bakåtkompatibelt. W3C fortsätter att stödja interoperabilitet, genom att ta fram robusta testsviter och tillhandahålla valideringstjänster som även stöder framtida teknologier.

Återuppstarten av arbetet med HTML får brett stöd av W3C:s medlemmar. W3C har strukturerat uppdragsbekrivningen för arbetet med HTML, på ett sätt som underlättar aktivt deltagande av webbläsarleverantörer, tillämpningsutvecklare och innehållsutvecklare -- intressenter som är nyckelaktörer för HTML:s framtida acceptans.

XHTML:s betydelse

XHTML har visat sitt värde inom andra sektorer, såsom på mobila apparater, inom affärstillämpningar, inom webservers, och i framväxande webbtillämpningar som bloggar. Ett exempel på detta är att W3C:s arbetsgrupp för råd och anvisningar för den mobila webben ("Mobile Web Best Practices Working Group") inkluderat XHTML 1.0 Basic som en av hörnstenarna i samlingen av råd "Mobile Web Best Practices", eftersom XHTML kan hanteras av mer minnessnåla program. Marknader för XML-baserat innehåll har etablerat sig, och är i tillväxt, så W3C kommer att definiera en XML-syntax för den nya HTML, som komplement till den klassiska HTML-syntaxen.

En av målsättningarna för XHTML 2.0 har varit att den skall vara så generisk som möjligt, och återanvända tillämpliga XML-standarder -- såsom XForms, XML Basic och XML Events -- istället för att inkludera motsvarande HTML-funktionaliteter. Dessa designval medför att XHTML 2.0 har en karaktär som är tydligt skild från HTML. Med den nya arbetsgruppen för XHTML 2 fortsätter W3C sitt tekniska arbete med detta språk, men skall också undersöka hur resultatet skall marknadsföras så att det unika med XHTML 2, och dess värde, görs tydligt.

Förutom att de nya arbetsgrupperna för HTML och XHTML 2 dras igång, så kommer koordineringsgruppen för HTML ("HTML Coordination Group") att arbeta vidare, liksom arbetsgruppen för webbformulär ("Forms Working Group"). Den sistnämnda arbetsgruppen kommer att fortsätta arbetet med arkitekturen för XForms, som stöds av alltfler implementationer på en bred uppsättning plattformar.