W3C och OpenAjax Alliance arrangerar workshop om mobila Ajaxtillämpningar

Experter möts för att utforska utmaningar i fronten för mobil teknologi

Kontaktpunkt Europa, Afrika och Mellanöstern-

(finns även på engelska, franska och japanska; dessutom i översättningar till andra språk)

http://www.w3.org/ -- 25 september 2007 -- Experter på utveckling av mobila tillämpningar, Ajax och webbstandarder träffas denna vecka för att skapa en mer fullständig bild av framtidens interaktiva mobila webbtillämpningar. W3C och OpenAjax Alliance har sammankallat till en workshop den 28 september 2007 hos Microsoft Silicon Valley Campus i Mountain View, Kalifornien, USA.

Deltagarna i workshopen kommer att utforska användningsfall och utmaningar, sett ur användarens perspektiv såväl som ur industrins perspektiv, kring Ajax-baserade tillämpningar på mobila apparater, och vilken typ av tillämpningar som har mycket att vinna på att kunna åtkommas i mobila sammanhang. Deltagarna kommer att sträva mot att identifiera de unika aspekterna på den mobila upplevelsen, och hur den påverkar utveckling av Ajax-baserade tillämpningar. De avser även att diskutera rollen för standardisering i detta framväxande område.

Deltagare som skickat in position papers kommer bl.a. från ACCESS, AOL, Aplix, Coactus, Dojo Foundation, ETRI, Gemalto, Gemini Mobile, Google, Harvard Medical School, IBM, ICESoft, Ikivo, Microsoft, MobileAware, Mobile Complete, Mobix, Motorola, NEC, Nexaweb, NHN, Nokia, Novarra, NTT DoCoMo, OpenAjax Alliance, Paving Ways, Research in Motion, SAP, SK Telecom, Sprint, Sun Microsystems, Helsingfors Universitet, Volantis, W3C:s arbetsgrupp för format för webbtillämpningar, Wake3 och Yahoo!.

Programkommittéen för denna Workshop on Mobile Ajax leds av Daniel Appelquist (Vodaphone) och Jon Ferraiolo (IBM och OpenAjax Alliance). I programkommittéen ingår representanter från ACCESS, ETRI, Google, Livescribe, MobileAware, Nokia, OpenGardens, Opera, Sun Microsystems, Volantis, och Wake3, Inc.

Dokumentation från detta evenemang kommer att vara tillgängligt via länkar från hemsidan för workshopen någon gång under oktober månad.