Lista över Riktlinjer för utformning av tillgängligt innehåll på webben, version 1.0
-
Detta dokument är en svensk översättning av det engelskspråkiga
dokumentet "List of Checkpoints for Web Content Accessibility
Guidelines 1.0" (http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT/checkpoint-list.html).
Originalöversättning har gjorts av Johan Hjelm, johan.hjelm@era-t.ericsson.se
på Ericsson. översättningen
har genomgått följande revisioner:
- April 2002: Vissa formella fel har blivit rättade, omformuleringar
har gjorts för att öka tydligheten, och typografiska misstag har
korrigerats. Denna revision har gjorts av Joakim Löfkvist, joakim.lofkvist@c.lst.se,
Länsstyrelsen i Uppsala län och Olle Olsson,
,
Svenska W3C-kontoret
översättningen kan innehålla felaktigheter. Information om fel,
och även synpunkter på översättningen, sändes till Svenska W3C-kontoret,
, och dessa kommer
att vidarebefordras till översättarna.
Den engelskspråkiga versionen av denna specifikation är den normativa
versionen:
http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT/checkpoint-list.html.
- Engelsk version:
- http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT/checkpoint-list.html
- Denna version:
-
http://www.w3c.se/resources/office/translations/checkpoint-list-se.html
- (svensk ASCII-text
)
- Copyright:
- Copyright © 1999 W3C (MIT,
INRIA, Keio). All rights reserved. W3C
liability, trademark,
document
use and software
licensing rules apply. Detta dokument är skyddat enligt lagen
om upphovsrätt.
|
- Orginalversion:
-
http://www.w3.org/TR/1999/WAI-WEBCONTENT-19990505/checkpoint-list
- (plain text, postscript, pdf)
- Detta dokument är en bilaga till:
- http://www.w3.org/TR/1999/WAI-WEBCONTENT-19990505 (svensk version: http://www.w3c.se/resources/office/translations/wai-webcontent-se.html)
- Den senaste versionen av Riktlinjer för utformning av tillgängligt innehåll på webben, version 1.0:
- http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT
- Författare:
- Wendy Chisholm, Trace R
& D Center, University of Wisconsin -- Madison
Gregg Vanderheiden, Trace
R & D Center, University of Wisconsin -- Madison
Ian Jacobs, W3C
Copyright © 1999 W3C
(MIT, INRIA, Keio), All Rights Reserved. W3C liability,
trademark,
document
use and software
licensing rules apply.
Detta dokument är en bilaga till W3C:s "Riktlinjer för utformning av tillgängligt innehåll på webben, version 1.0" (svensk version). Det är
en lista, ordnad efter begrepp, över alla de riktpunkter i Riktlinjer för utformning av tillgängligt innehåll på webben. Den kan med fördel användas
som en kontrollista för utvecklare av innehåll på webben. I
Riktlinjer dokumentet finns översiktlig information, information om näraliggande
dokument, ordlista, m.m.
Denna lista kan användas till att utvärdera en webbsida eller webbplats
tillgänglighet. Markera vid varje riktpunkt om punkten är uppfylld,
inte uppfylld eller inte tillämplig.
Det finns också en tabellversion
på listan över riktpunkter (svensk version)(lämplig för utskrift).
Detta dokument är producerat som en del av W3C:s Web
Accessibility Initiative. Målsättningen för arbetsgruppen
Web Content Guidelines Working Group
beskrivs i gruppens uppdragsbeskrivning.
Detta dokument är en bilaga till ett dokument som har granskats av W3C:s
medlemmar och andra intresserade grupper och har tilldelats status W3C Recommendation
av W3C:s direktion. Det är ett dokument som avser att vara oförändrat
och får användas som ett referensmaterial eller citeras som en normativ
referens från andra dokument. W3C:s avsikt med att producera denna rekommendation
är att dra uppmärksamhet till specifikationen och främja dess
breda användning. Genom att denna specifikation används kommer webbens
mångsidighet att förstärkas och dess funktionalitet att utökas.
En förteckning över aktuella W3C rekommendationer och andra tekniska
dokument finns tillgänglig på http://www.w3.org/TR.
Detta dokument är producerat som en del av W3C:s Web
Accessibility Initiative. Målsättningen för arbetsgruppen
Web Content Guidelines Working Group
beskrivs i gruppens uppdragsbeskrivning.
Synpunkter på innehållet rapporteras till wai-wcag-editor@w3.org. Synpunkter
på den svenska översättningen rapporteras till
.
Prioriteringar
Varje riktpunkt har av arbetsgruppen tilldelats en prioritetsnivå som
grundas på den påverkan riktlinjen har på tillgängligheten.
- [Prioritet 1]
- Innehållsutvecklare måste följa denna riktpunkt.
Annars kommer det att vara omöjligt för en eller flera användargrupper
att ta till sig informationen i dokumentet. Att följa denna riktpunkt
är ett grundkrav för att vissa grupper skall kunna använda
webbsidor. Med svenskt språkbruk är detta ett SKALL-krav.
- [Prioritet 2]
- Innehållsutvecklare bör följa denna riktpunkt. Annars
kommer en eller flera grupper av användare att få svårt att
ta till sig informationen i dokumentet. Att följa denna riktpunkt kommer
att avlägsna avsevärda problem med tillgängligheten hos webbsidorna.
Med svenskt språkbruk är detta ett BÖR-krav.
- [Prioritet 3]
- En innehållsutvecklare kan följa denna riktpunkt. Annars
kommer en eller flera användargrupper finna det svårt att ta till
sig informationen i dokumentet. Att följa denna riktpunkt kommer att
förbättra tillgängligheten för webbsidorna.
Vissa riktpunkter anger en prioritet som kan ändras under
vissa (angivna) förutsättningar.
Riktpunkter av prioritet 1
Generellt (prioritet 1)
- 1.1 Se till att tillhandahålla
ett textalternativ för varje element som inte är text (exempelvis
via "alt", "longdesc", eller i innehållet i elementet).
Detta innefattar: Bilder, grafiska representationer av text (inklusive
symboler), klickbara bilder, animeringar (exempelvis animerade GIF filer),
appletprogram (applets) och andra program, bokstavsbilder ("ascii-art"),
ramar (frames), bilder som används som listmarkörer, positioneringsbilder
(spacers), grafiska knappar, ljud (som spelas med eller utan användarens
inblandning), ljudfiler, ljudspår till video- och filmklipp, och video-
och filmklipp.
- 2.1 Se till att all information
som visas med hjälp av färg också kan uppfattas utan färg,
exempelvis genom placeringen i dokumentet eller med hjälp av märk-kodningen.
- 4.1 Ange tydligt när
det naturliga språket ändras i ett dokument, liksom i
text motsvarigheterna (till exempel bildtexter).
- 6.1 Strukturera
dina dokument så de kan läsas utan formatmallar ("style sheets").
Om till exempel ett HTML-dokument visas på skärmen utan att formatmallen
används, skall det fortfarande vara möjligt att läsa dokumentet.
- 6.2 Se till att textalternativen
till dynamiskt skapat innehåll uppdateras när det dynamiska innehållet
ändras.
- 7.1 Till dess att
användarprogram medger användaren att styra skärmflimmer,
undvik funktioner som får skärmen att flimra.
- 14.1 Använd
ett språk som är så enkelt och tydligt som möjligt,
lämpligt för innehållet på den aktuella webbplatsen.
om du använder bilder eller bildkartor (prioritet 1)
- 1.2 Tillhandahåll
extra textlänkar för varje aktivt område i en serverhanterad
klickbar bild.
- 9.1 Tillhandahåll
klienthanterade klickbara bilder istället för serverhanterade klickbara
bilder, förutom i fall då de aktiva regionerna inte kan definieras
som geometriska former.
om du använder tabeller (prioritet 1)
- 5.1 I
datatabeller, ange rad- och kolumnöverskrifter.
- 5.2 I datatabeller
som har två eller flera logiska nivåer med rad- och kolumnöverskrifter,
märk-koda så att dataceller och överskriftsceller knyts samman.
om du använder ramar (frames) (prioritet 1)
- 12.1 Namnge ("title")
varje ram ("frame") för att underlätta ram identifiering
och navigation mellan dem.
om du använder script- och appletprogram (applets) (prioritet 1)
- 6.3 Se till att sidorna är
användbara även om scriptprogram, appletprogram, och andra program
är frånslagna eller inte stöds i webbläsaren. Om detta
inte kan uppnås så tillhandahåll motsvarande information
på en alternativ, tillgänglig sida.
om du använder multimedia (prioritet 1)
- 1.3 Till dess
att
användarprogram kan läsa upp innehållet i ett textalternativ
till ett visuell presentation, skall du tillhandahålla en beskrivning
i ljudform av den viktiga informationen i den visuella delen av en multimediapresentation.
- 1.4 För
varje tidstyrd multimediapresentation (till exempel en film eller animering),
synkronisera de alternativa presentationerna (till exempel textremsa eller
ljudbeskrivning) med presentationen.
om allt annat misslyckas (prioritet 1)
- 11.4
När du, trots ansträngning, ändå inte kan skapa en
tillgänglig sida, tillhandahåll en länk till en alternativ
sida som använder teknik som specificerats av W3C, är tillgänglig
för funktionshindrade, och har motsvarande information (eller funktion),
och som uppdateras lika ofta som den ursprungliga (svårtillgängliga)
sidan.
Riktpunkter av prioritet 2
Generellt (prioritet 2)
- 2.2 Se till att kombinationer
av förgrunds- och bakgrundsfärger ger tillräckligt hög
kontrast när de visas på en monokrom bildskärm, eller ses
av en användare som har problem med färgseendet. [Prioritet 2 för
bilder, Prioritet 3 för text].
- 3.1 När ett lämpligt
märk-kodspråk finns tillgängligt, använd hellre märk-kod
än bilder för att visa information.
- 3.2 Skapa dokument
som kan valideras i formella programmeringskodningssystem.
- 3.3 Använd formatmallar
("style sheets") för att åstadkomma avsedd layout och
presentation.
- 3.4 Använd relativa
snarare än absoluta enheter i märk-kodningens attributvärden (attribute
values) och i formatmallarnas egenskapsvärden (property values).
- 3.5 Använd rubriknivåer
för att ange dokumentstrukturen och använd dem för avsett ändamål.
- 3.6 Märk-koda listor
och listposter på rätt sätt.
- 3.7 Märk-koda citat. Använd
inte märk-koden QUOTE för att skapa formatteringseffekter, såsom
indrag.
- 6.5 Se till att dynamiskt
genererat innehåll är tillgängligt, eller tillhandahåll
en alternativ presentation eller -sida.
- 7.2 Till dess att
användarprogram medger att användaren kan styra blinkfrekvensen,
undvik funktioner som får innehåll att blinka (det vill säga
som förändrar presentationen regelbundet, till exempel genom att
stänga av och slå på den).
- 7.4 Till dess att
användarprogrammen tillhandahåller möjligheter att avbryta
automatiska uppdateringar, använd inte sidor som uppdaterar sig automatiskt.
- 7.5 Till dess att
användarprogram medger att användaren stänger av automatisk
omdirigering, använd inte märk-kodningar som styr om sidor automatiskt. Använd
i stället servern för att göra omdirigeringar av innehållet
(redirects).
- 10.1 Till dess att
användarprogram medger att användaren slår av funktioner
som automatiskt öppnar nya fönster från det aktiva fönstret,
använd inte funktionalitet som förorsakar att menyer eller andra
fönster öppnas automatiskt, och som ändrar det aktiva fönstret
utan att informera användaren.
- 11.1 Använd W3C:s
tekniker när de kan användas och är lämpliga för
det aktuella behovet. Använd den senaste versionen om den stöds.
- 11.2 Undvik nedgraderade
funktioner i W3C:s tekniker.
- 12.3 Dela upp stora
informationsmassor i mer hanterliga grupper där det är naturligt
och lämpligt.
- 13.1 Visa tydligt
vart varje länk leder.
- 13.2 Tillhandahåll
metadata för att lägga till semantisk information i sidor och webbplatser.
- 13.3 Tillhandahåll
information om den aktuella webbplatsens uppläggning (till exempel en
översikt eller innehållsförteckning).
- 13.4 Använd
navigeringsfunktioner på ett konsekvent sätt
om du använder tabeller (prioritet 2)
- 5.3 Använd
inte tabeller (table) för layout om inte tabellens innehåll blir
begripligt när tabellen läses linjärt. Om innehållet
inte är begripligt, tillhandahåll ett alternativ med motsvarande
innehåll, (vilket kan vara en
linjär version ).
- 5.4 Om en tabell används
för layout, använd inte strukturmärk-koder för att åstadkomma
visuell formattering.
om du använder ramar (prioritet 2)
- 12.2 Beskriv syftet
med ramar och hur de förhåller sig till varandra, om detta inte
självklart framgår av ramarnas titlar (frame titles).
om du använder formulär (prioritet 2)
- 10.2 Till dess
att
användarprogram ger stöd för uttryckliga associationer
mellan etiketter och formulärets styrelement, se till att etiketten blir
korrekt placerad i formulär med implicit associerade etiketter.
- 12.4 Se
till att styrelement i formulär är explicit kopplade
till etiketterna.
om du använder script- och appletprogram (prioritet 2)
- 6.4 För
scriptprogram och appletprogram, se till att de händelsehanterare (event
handlers) som används är oberoende av vilken utrustning användaren
utnyttjar.
- 7.3 Till dess att
användarprogram medger att användaren kan stoppa rörelser
i innehållet, undvik animeringar.
- 8.1 Se till att
program, som scriptprogram och appletprogram, har tillgängliga användargränssnitt
eller kan användas tillsammans med stödtekniker för funktionshindrade
[Prioritet 1 om funktionen är viktig för förståelsen
av innehållet och inte presenteras på annan plats, annars Prioritet
2.]
- 9.2 Se
till att alla element som har egna användargränssnitt
kan användas oberoende av användarens utrustning.
- 9.3 Ange
logiska händelsehanterare i stället för
utrustningsberoende händelsehanterare i scriptprogram.
Riktpunkter av prioritet 3
Generellt (prioritet 3)
- 4.2 Ange alltid vad en
förkortning står för när den förekommer för
första gången.
- 4.3 Ange det huvudsakliga
naturliga språket i dokumentet.
- 9.4 Skapa en logisk ordning
i länkar, formulär, och objekt, så användaren kan stega
(genom tabulering) mellan dem.
- 9.5 Använd
snabbvalstangenter för viktiga länkar (inklusive länkar i klienthanterade
klickbara bilder), formulärknappar, och grupper av styrelement i formulär.
- 10.5 Till dess att
användarprogram (inklusive stödtekniker för funktionshindrade)
kan se till att näraliggande länkar visas tydligt, lägg in
icke-länkade, utskrivbara tecken (som omges av mellanslag) mellan näraliggande
länkar.
- 11.3 Tillhandahåll
information så användare kan få dokument i
enlighet med sina preferenser (till exempel språk,
innehållstyp, etc).
- 13.5 Tillhandahåll
navigeringslister för att markera och ge tillgång till
navigationsfunktioner och -anvisningar.
- 13.6 Gruppera relaterade
länkar, identifiera gruppen (för användarprogrammen), och erbjud
till dess att användarprogram har stöd för detta, ett sätt
att gå förbi gruppen.
- 13.7 Om
sökfunktioner tillhandahålls, skapa olika nivåer
av sökningar för olika kompetenser och
preferenser.
- 13.8 Tillhandahåll
särskiljande information i början av rubriker, stycken,
listor etc.
- 13.9 Tillhandahåll
information om samlingsdokument (det vill säga dokument som innehåller
många olika sidor, eller dokument som innehåller olika typer av
innehåll, till exempel multimediadokument).
- 13.10 Tillhandahåll
ett sätt att hoppa över bokstavsbilder.
- 14.2 Komplettera text med grafik-
eller ljudpresentation när de underlättar förståelsen
av sidan.
- 14.3 Använd en
layout och presentationsstil som är konsistent över
sidorna.
om du använder bilder eller bildkartor (prioritet 3)
- 1.5 Till dess att
användarprogram kan läsa ut textalternativ till en
klickbar bild, tillhandahåll extra textalternativ för
varje aktivt område i en klickbar bild.
om du använder tabeller (prioritet 3)
- 5.5 Tillhandahåll
sammanfattningar av tabeller.
- 5.6 Tillhandahåll
förkortningar för tabellöverskrifter och rad- och
kolumnhuvuden.
- 10.3 Till dess att
användarprogram (inklusive stödtekniker för funktionshindrade)
återger textkolumner (sida vid sida) korrekt, tillhandahåll ett
linjärt alternativ (på den aktuella sidan, eller på någon
annan sida) för alla tabeller som placerar text i parallella, radbrutna
kolumner.
om du använder formulär (prioritet 3)
- 10.4 Till dess att
användarprogram kan hantera tomma styrelement korrekt, använd
platshållare i tomma styrelement i redigeringsrutor och textområden.