W3C påbörjar standardisering av betalningar över webben

2015-10-21

W3C startar idag arbetsgruppen för webbetalningar (Web Payments Working Group), för att göra det lättare och säkrare att betala över webben. Med W3C-standarder för webbetalningar skall det bli lättare för användare att matcha sina preferenser för hur betalningar skall ske, mot de betalningsalternativ som handlare erbjuder.

W3C MathML 3.0 nu antagen som ISO/IEC internationell standard

2015-06-23

Idag har uppmärkningsspråket för matematisk notation, MathML, blivit publicerad som en formell internationell standard. Det är ISO/IEC som efter granskning godkänt den specifikation som W3C publicerat som Recommendation.

W3C sjösätter kurs om HTML5 i nytt samarbete med edX

2015-03-31

W3C meddelar idag att ett nytt samarbete med edX nu startar. edX en av världens ledande plattformar för nätbaserade kurser, är nu medlem i W3C, och kommer att erbjuda sin första kurs om HTML5 den 1 juni 2015.

Se denna pressrelease på svenska .

W3C och fordonsindustrin börjar arbete med webbstandarder för den uppkopplade bilen

2015-02-03

W3C startar nu ett nytt samarbete med fordonsindustrin för att erbjuda förare och passagerare en rik webbupplevelse. Dessa insatser fokuserar initialt på ge tillämpningsleverantörer standardiserade och mer säkra sätt att få tillgång till fordonsdata.

W3C och OGC samarbetar om rumslig data på webben

2015-01-06

Nu börjar W3C och Open Geospatial Consortium ett arbete där de gemensamt ska ta fram standarder lämpade för kommunikation och hantering av rumslig information på webben.